Leden 2015

Známé postavy & Archetypy

12. ledna 2015 v 13:37 | Kei-chan |  Tvorba
Musím se učit, tak to dneska bude ve stručnějším balení :-)
Jenom mě tak napadlo, že by bylo bezva dát nějaké příklady konkrétních osobností na archetypy, abychom nesetrvávali v abstraktní rovině.
Na brainstormingu o archetypech se významně podílely Suzie a Veve.

Zeus - kapitán Pickard (Star Trek TNG), Horácio Křiklan (HP), Lord Robert Crawley (Panství Downton), Hercule Poirot, Richard Gilmore (Gilmorova děvčata), Nagasawa (Norské dřevo), Julius Caesar, Henry Ford, velká část amerických prezidentů, historických vojevůdců a vládců

Poseidon - kapitán Wentworth (Anna Elliotová), Tom Branson (Panství Downton), TJ (Gilmorova děvčata), Derek Morgan (Myšlenky zločince), Homer Simpson (Simpsonovi), Princ Adam (Kráska a zvíře), Jasper Hale (Twilight sága)

Hádes - Severus Snape, Albus Brumbál, Sirius Black (HP), Dr. House; Fitzwilliam Darcy (Pýcha a předsudek), Edward Cullen (Twilight sága), Luke, Jess (Gilmorova děvčata), Anakin Skywalker (Star Wars), Chris Halliwell (Čarodějky), Aragorn (Pán prstenů), Tohru Watanabe (Norské dřevo)

Apolon - Ross Geller (Přátelé), Finn Hudson (Glee), Luke Skywalker (Star Wars), Carlisle Cullen (Twilight sága), Charles Bingley (Pýcha a předsudek), kapitán Hastings (Hercule Poirot), Wesley Crusher (Star Trek TNG), Matthew Crawley (Panství Downton), princ Phillip (Šípková Růženka), Ted Mosby (HIMYM)

Hermes - Ron, Fred a George Weasleyovi (HP), Johnny Castle (Hříšný tanec), Jacob Black, Emmet (Twilight sága), Hawkeye Pierce (MASH), James T. Kirk (Star Trek), Han Solo (Star Wars), Bart Simpson (Simpsonovi), Saturnin, Eugene Fitzherbert (Tangled/Na vlásku), Daniel Morales (Taxi taxi)

Dionýsos - Q (Star Trek), Jar Jar Binks (Star Wars), Joey (Friends), Marigold (Zaklínač), Patrick (Charlieho malá tajemství), Henry Blake (MASH), Kocour (Červený trpaslík), Charlie (Dva a půl chlapa), Princ Naveen (Princezna a žabák), Barney Stinson (HIMYM)

Hefaistos - Hagrid, Neville Longbottom, Garrick Olivander (HP), Q (James Bond), Dr. Emmet Brown (Návrat do budoucnosti), Charlie Swan (Twilight sága)

Áres - Caius (Twilight sága), Noah Puckerman (Glee), Worf (Star Trek), Éomer (Pán prstenů)

Persefoné - Phoebe (Přátelé), Alice, Renesmée (Twilight sága), "Baby" (Hříšný tanec), Rapunzel (Tangled/Na vlásku), Christine (Fantom opery), Sybila Trelawneyová (HP), Kes (Star Trek Voyager), Sára (Láska nebeská), Irene (Sága rodu Forsytů), Arwen (Pán prstenů), Catherine (Northangerské opatství), Tracy McConnell/Mother (HIMYM), Marley (Glee)

Héra - Bella, Rosalie (Twilight sága), Emma (Emma), Lady Mary, Edith, hraběnka z Granthamu (Panství Downton), Quinn, Rachel, Tina (Glee), Emily Gilmorová (Gilmorova děvčata), Fleur (HP, Sága rodu Forsytů), Hatsumi (Norské dřevo), Jasmína (Aladin)

Deméter - Marge (Simpsonovi), Carol (Přátelé), Babette (Gilmorova děvčata), Lily (HP), Mercedes (Glee), paní Dashwoodová (Rozum a cit), Laura Thymová (Zločiny v zahradách), Jane Bennetová (Pýcha a předsudek), Esme (Twilight sága)

Athéna - Lady Cora (Panství Downton), lady Russellová (Anna Elliotová), paní Westonová (Emma), Charlotte (Pýcha a předsudek), Rory Gilmorová (Gilmorova děvčata), Bella (Kráska a zvíře), Elsa (Ledové království), Hermiona, Minerva McGonagallová (HP), Amidala (Star Wars), Beverly (Star Trek), Anette (Sága rodu Forsytů), Emily (Myšlenky zločince)

Artemis - Kate (Twilight sága), lady Sybil, paní Crawleyová (Panství Downton), Elizabeth Bennet (Pýcha a předsudek), Merida (Rebelka), Pocahontas; Lorelai, Paris (Gilmorova děvčata), Nymphadora Tonksová (HP), Monica (Přátelé), Mjr. Margaret Houlihanová (MASH), princezna Leia (Star Wars), kapitán Janewayová (Star Trek Voyager), Robin (HIMYM), Piper, Prue, Paige (Čarodějky)

Hestie - Brontë (Zelená karta), Anna Elliotová, Elinor Dashwoodová (Rozum a cit), Emma Shuester (Glee), Fanny Priceová (Mansfieldské panství), Karen (Láska nebeská), Rose (Dvě tváře lásky), Luna Lovegood (HP), Angela (Twilight sága)

Afrodité - Renée (Twilight sága), Harriet Smithová (Emma), Sookie, slečna Patty (Gilmorova děvčata), Marianne Dashwood, Charlotte Palmberová (Rozum a cit), Rachel (Přátelé - s Hérou), Phoebe (Čarodějky), Penelope Garcia (Myšlenky zločince), Penny (Teorie velkého třesku), Helena Trójská, Manon Lescaut, Marilyn Monroe

Panenské bohyně

9. ledna 2015 v 0:15 | Kei-chan |  Tvorba
Zuzčin inspirující článek mě postrčil, abych psala dál; navázala na ten vír idejí a rozbor duše!

V článcích, na které navazuji (viz výše + bohové) jsme si představili mužské archetypy - tři vůdčí, původní otcovské a zbytek mladistvých potomků zrozených z Dia nebo Héry (ne nutně dohromady, jak napovídají mýty), méně si zakládajících na svém "království", jehož jsou samojedinými vládci, a také patriarchálním rodičovství. Dál nám lady Z. shrnula zranitelné bohyně, (jejichž opakem, jak dokonale podotkla, nejsou nezranitelné bohyně) milované svými muži pro jejich otevřenou - nesoustředěnou - pozornost, ze které partneři i děti rovným dílem čerpají pocity vždy přítomné nepodmíněné lásky. Jsou zároveň znázorněním tradičních rolí žen: matky, dcery a manželky, s nimiž se do jisté míry ztotožňují.

V jistém smyslu opakem zranitelných bohyň jsou bohyně panenské.
Jsou charakteristické svojí naopak soustředěnou pozorností - Artemis a Athéna do vnějšího, Hestia do svého vnitřního světa. Jejich smysl života nezávisí na vztazích a jsou zranitelné paradoxně samy sebou. Abych opět citovala svého oblíbence O.Wilda: "Více slz bylo prolito za splněná přání, než za ta, co zůstala nevyslyšena." - Hestia se stává skutečně neviditelnou, a tak konečně naplňuje své přání stáhnout se ze světa okolo výměnou za bloumání ve svém nitru, Athéna se úspěchem, důvtipem, cílevědomostí a někdy až chladnokrevností vyrovnává mužům, bohužel za cenu ztráty vlastní ženskosti (a s tím spojených problémů). Artemis zase tluče okolo sebe, dokud ostatní neodežene a nezraní, ačkoliv to je doopravdy to poslední, co by si přála - jako každá žena na světě chce být milována.

Panenské bohyně jsou příznačně pojmenovány, protože ať už jsou samy nebo ve vztahu, nikdy se zcela neodevzdávají. Své duševní panenství někdy pociťují jako skoro fyzický pocit a v romantickém vztahu nikdy nesmažou čáru mezi Ty a já. Nepotřebují doplnění svého neúplného já od partnera jako zranitelné bohyně nebo poblouznění z lásky jako Afrodité. Naopak to neznamená, že chtějí být samy; jak už to u žen bývá, mlčení neznamená vždycky, že nechceme mluvit, a když říkáme odejdi, častokrát chceme pravý opak.
Všechny tři potřebují prostor pro svou individualitu a obsazení do klasické ženské role vydrží jen dočasně nebo jen po svém.

Athéna, bohyně vítězství a moudrosti - rádkyně, duchapřítomná, racionální a praktická každým coulem. Je většinou spíše nenásilná v prosazování svých cílů, avšak stejně jako Zeus nemá ambice a plány pouze pro svou osobu, ale i pro ostatní, jež příjme za své. Ačkoliv většinou řeší problémy nekonfliktně a dokáže přehlédnout mnohé, není radno se stavět proti ní. (Všichni víme, jak dopadla Trója.) Nelituje námahy uplatnit vešekrý svůj um a vliv, aby přesvědčila ostatní o svém pohledu pro jejich vlastní dobro. Tím jim ovšem někdy prokazuje medvědí službu, protože - i když by Athéna možná ve svém zápalu nesouhlasila - ani ona není neomylná a především jí mohou uniknout pocity zúčastněných (nebo je jenom nebere v úvahu). Má vysoký intelekt, klade veliký důraz na vzdělání a vědomosti a přitahuje ji nepoznané. Je upřímná, výborná vyjednavačka s vrozenou schopností komunikovat a svůj domov vede svým způsobem jako podnik se zaměstnanci. Může působit velice chladně a bez integrace dalšího archetypu (zejména nedoceňované Afrodity, která si ovšem konečně dovolí investovat čas do sebe) dočista ztratit milostný zájem protějšku.

Hestia, bohyně posvátného ohně a rodinného krbu - samostatná, zasněná a silně spojená s domovem. Může to být jak fyzický domov, který velebí a zútulňuje, tak svůj vnitřní domeček, jenž si nosí s sebou podobně jako šnek ulitu. Má svůj vlastní rytmus vnímání věcí okolo, často jako by sama v sobě překládala svět okolo sebe do světa vnitřního, aby mu lépe porozuměla. Je velmi skromná a ačkoliv by na ni mohlo být zvnějšku nahlíženo jako na sebestřednou kvůli své uzavřenosti, je naopak starostlivá, užitečná, laskavá, citově založená a na sebe velmi přísná. Samu sebe kriticky zkoumá a často se i podezírá ze špatných motivů či chování. Její motto je zamést si nejprve před vlastním prahem, ale díky své plachosti se jen s obtížemi odvažuje zajít dál a působit i na druhé. Je vynikající posluchačka, ale neznamená to, že nechce být vyslyšena sama. Pečuje o druhé, ale sama se takřka nikdy nehlásí o svoje potřeby. Jejím mytologickým protějškem je Hermés, jenž dokáže pocity druhých předvídat a všechna Hestiina sebespoutání pouhým úsměvem jako mávnutím kouzelného proutku nechat rozplynout. Problém je, že úkolem každého archetypu je samostatný vývoj, na nějž vždycky nakonec dojde. I zpočátku dokonalý Hermés přestane hlídat partnerku a ona může opět sklouznout k zneviditelnění.
Zvláštní druh Hestie je s Hermem integrovaným nikoliv do svého života, ale přímo nitra. Lehkost Hermova se kloubí s vážností a hloubkou Hestie a vytváří dokonale paradoxní osobnost, která je na dvou místech zaráz.

Artemis, bohyně lovu - také svou povahou bohyně samostatnosti a spravedlnosti. Není nic, co by ji rozhořčilo více; je neohrožená obránkyně utlačovaných (ačkoliv tutéž službu častokrát nedokáže poskytnout sama sobě) a neutuchající obhájkyně rovnoprávnosti. Artemis je extrémistka, nespokojí se s věcmi polohotovými, kompromisy a porážkou. Je díky tomu zpravidla úspěšná ve všem, na co zaměří svou pozornost (včetně lovu mužů), a lidé k ní vzhlíží jako ke vzoru síly.
Je svým způsobem sebestředná a dává si záležet na svém těle, ráda posiluje a sportuje. Příroda ji nabíjí, riskování vzrušuje a výzvy stimulují. Přitahují ji silní muži, kteří jí mohou konkurovat v rychlosti, pohotovosti, inteligenci, odvaze a vytrvalosti. Také se s nimi neustále porovnává, čímž dříve či později většinu mužů odradí. Má existenciální strach ze závazků a podmanění, akt galantnosti si vykládá jako jednoznačný náznak, že je slabá. Pohrdá autoritami a pravidly a netají se tím. Mužům svou rozhodností připadá neodolatelná a tento pocit ještě posiluje její touha po svobodě a s tím spojená nepolapitelnost. Ženskostí opovrhuje a zesměšňuje ji, a tím se sama nevědomky přiznává k tomu, že je vlastně nevyspělá holčička, co se nikdy nechce stát ženou a dospět. Neustálým bojem proti světu se chrání před zraněním a může ji to dohnat k proměně v bohyni Hekaté - nelítostnou bohyni pomsty. Jedinou šancí ženy s archetypem Artemidy je vyvážit jang jinem - testosteron estrogeny - integrací ženštější bohyně, neboť čistá Artemida nikdy nebude šťastná.