Panenské bohyně

9. ledna 2015 v 0:15 | Kei-chan |  Tvorba
Zuzčin inspirující článek mě postrčil, abych psala dál; navázala na ten vír idejí a rozbor duše!

V článcích, na které navazuji (viz výše + bohové) jsme si představili mužské archetypy - tři vůdčí, původní otcovské a zbytek mladistvých potomků zrozených z Dia nebo Héry (ne nutně dohromady, jak napovídají mýty), méně si zakládajících na svém "království", jehož jsou samojedinými vládci, a také patriarchálním rodičovství. Dál nám lady Z. shrnula zranitelné bohyně, (jejichž opakem, jak dokonale podotkla, nejsou nezranitelné bohyně) milované svými muži pro jejich otevřenou - nesoustředěnou - pozornost, ze které partneři i děti rovným dílem čerpají pocity vždy přítomné nepodmíněné lásky. Jsou zároveň znázorněním tradičních rolí žen: matky, dcery a manželky, s nimiž se do jisté míry ztotožňují.

V jistém smyslu opakem zranitelných bohyň jsou bohyně panenské.
Jsou charakteristické svojí naopak soustředěnou pozorností - Artemis a Athéna do vnějšího, Hestia do svého vnitřního světa. Jejich smysl života nezávisí na vztazích a jsou zranitelné paradoxně samy sebou. Abych opět citovala svého oblíbence O.Wilda: "Více slz bylo prolito za splněná přání, než za ta, co zůstala nevyslyšena." - Hestia se stává skutečně neviditelnou, a tak konečně naplňuje své přání stáhnout se ze světa okolo výměnou za bloumání ve svém nitru, Athéna se úspěchem, důvtipem, cílevědomostí a někdy až chladnokrevností vyrovnává mužům, bohužel za cenu ztráty vlastní ženskosti (a s tím spojených problémů). Artemis zase tluče okolo sebe, dokud ostatní neodežene a nezraní, ačkoliv to je doopravdy to poslední, co by si přála - jako každá žena na světě chce být milována.

Panenské bohyně jsou příznačně pojmenovány, protože ať už jsou samy nebo ve vztahu, nikdy se zcela neodevzdávají. Své duševní panenství někdy pociťují jako skoro fyzický pocit a v romantickém vztahu nikdy nesmažou čáru mezi Ty a já. Nepotřebují doplnění svého neúplného já od partnera jako zranitelné bohyně nebo poblouznění z lásky jako Afrodité. Naopak to neznamená, že chtějí být samy; jak už to u žen bývá, mlčení neznamená vždycky, že nechceme mluvit, a když říkáme odejdi, častokrát chceme pravý opak.
Všechny tři potřebují prostor pro svou individualitu a obsazení do klasické ženské role vydrží jen dočasně nebo jen po svém.

Athéna, bohyně vítězství a moudrosti - rádkyně, duchapřítomná, racionální a praktická každým coulem. Je většinou spíše nenásilná v prosazování svých cílů, avšak stejně jako Zeus nemá ambice a plány pouze pro svou osobu, ale i pro ostatní, jež příjme za své. Ačkoliv většinou řeší problémy nekonfliktně a dokáže přehlédnout mnohé, není radno se stavět proti ní. (Všichni víme, jak dopadla Trója.) Nelituje námahy uplatnit vešekrý svůj um a vliv, aby přesvědčila ostatní o svém pohledu pro jejich vlastní dobro. Tím jim ovšem někdy prokazuje medvědí službu, protože - i když by Athéna možná ve svém zápalu nesouhlasila - ani ona není neomylná a především jí mohou uniknout pocity zúčastněných (nebo je jenom nebere v úvahu). Má vysoký intelekt, klade veliký důraz na vzdělání a vědomosti a přitahuje ji nepoznané. Je upřímná, výborná vyjednavačka s vrozenou schopností komunikovat a svůj domov vede svým způsobem jako podnik se zaměstnanci. Může působit velice chladně a bez integrace dalšího archetypu (zejména nedoceňované Afrodity, která si ovšem konečně dovolí investovat čas do sebe) dočista ztratit milostný zájem protějšku.

Hestia, bohyně posvátného ohně a rodinného krbu - samostatná, zasněná a silně spojená s domovem. Může to být jak fyzický domov, který velebí a zútulňuje, tak svůj vnitřní domeček, jenž si nosí s sebou podobně jako šnek ulitu. Má svůj vlastní rytmus vnímání věcí okolo, často jako by sama v sobě překládala svět okolo sebe do světa vnitřního, aby mu lépe porozuměla. Je velmi skromná a ačkoliv by na ni mohlo být zvnějšku nahlíženo jako na sebestřednou kvůli své uzavřenosti, je naopak starostlivá, užitečná, laskavá, citově založená a na sebe velmi přísná. Samu sebe kriticky zkoumá a často se i podezírá ze špatných motivů či chování. Její motto je zamést si nejprve před vlastním prahem, ale díky své plachosti se jen s obtížemi odvažuje zajít dál a působit i na druhé. Je vynikající posluchačka, ale neznamená to, že nechce být vyslyšena sama. Pečuje o druhé, ale sama se takřka nikdy nehlásí o svoje potřeby. Jejím mytologickým protějškem je Hermés, jenž dokáže pocity druhých předvídat a všechna Hestiina sebespoutání pouhým úsměvem jako mávnutím kouzelného proutku nechat rozplynout. Problém je, že úkolem každého archetypu je samostatný vývoj, na nějž vždycky nakonec dojde. I zpočátku dokonalý Hermés přestane hlídat partnerku a ona může opět sklouznout k zneviditelnění.
Zvláštní druh Hestie je s Hermem integrovaným nikoliv do svého života, ale přímo nitra. Lehkost Hermova se kloubí s vážností a hloubkou Hestie a vytváří dokonale paradoxní osobnost, která je na dvou místech zaráz.

Artemis, bohyně lovu - také svou povahou bohyně samostatnosti a spravedlnosti. Není nic, co by ji rozhořčilo více; je neohrožená obránkyně utlačovaných (ačkoliv tutéž službu častokrát nedokáže poskytnout sama sobě) a neutuchající obhájkyně rovnoprávnosti. Artemis je extrémistka, nespokojí se s věcmi polohotovými, kompromisy a porážkou. Je díky tomu zpravidla úspěšná ve všem, na co zaměří svou pozornost (včetně lovu mužů), a lidé k ní vzhlíží jako ke vzoru síly.
Je svým způsobem sebestředná a dává si záležet na svém těle, ráda posiluje a sportuje. Příroda ji nabíjí, riskování vzrušuje a výzvy stimulují. Přitahují ji silní muži, kteří jí mohou konkurovat v rychlosti, pohotovosti, inteligenci, odvaze a vytrvalosti. Také se s nimi neustále porovnává, čímž dříve či později většinu mužů odradí. Má existenciální strach ze závazků a podmanění, akt galantnosti si vykládá jako jednoznačný náznak, že je slabá. Pohrdá autoritami a pravidly a netají se tím. Mužům svou rozhodností připadá neodolatelná a tento pocit ještě posiluje její touha po svobodě a s tím spojená nepolapitelnost. Ženskostí opovrhuje a zesměšňuje ji, a tím se sama nevědomky přiznává k tomu, že je vlastně nevyspělá holčička, co se nikdy nechce stát ženou a dospět. Neustálým bojem proti světu se chrání před zraněním a může ji to dohnat k proměně v bohyni Hekaté - nelítostnou bohyni pomsty. Jedinou šancí ženy s archetypem Artemidy je vyvážit jang jinem - testosteron estrogeny - integrací ženštější bohyně, neboť čistá Artemida nikdy nebude šťastná.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 vera-ladisleifsdottir vera-ladisleifsdottir | 9. ledna 2015 v 20:29 | Reagovat

Jé, celá ženská část mé rodiny :).
Díky za ten popis panenských a zranitelných bohyní, doteď jsem to rozdělení ani moc nechápala. A líbí se mi Tvoje metafory!

2 Haily Haily | Web | 11. ledna 2015 v 1:03 | Reagovat

To je moc zajímavé, určitě se k tomu ještě zítra vrátím v moudřejší hodinu a pořádně se nad tím zamyslím :)

3 Nielian Nielian | 11. ledna 2015 v 12:51 | Reagovat

Líbí se mi, že ses vrátila k rozdělení bohů u bohyň, protože pro mě samotnou je velmi těžké se do nějaké skupiny zařadit a ne dobré se v té hierarchii vlastností vždy vrátit na začátek - například k tomu, že někteří bohové lpí na svém království a jiní jsou v něm obyvateli.
Skvěle, že jsi zmínila Athéninu slabost ve vztahu - její chlad, který nevnímá, může být pro její vztahy osudným. Podle Agapi potřebuje taky kus Démétér, trochu té otevřené pozornosti, aby blízcí cítili její lásku a neměli pocit, že je to jejich chodící a mluvící diář(inspiruješ mě s metaforami!).
K Hestii nemám co říct, je evidentní, že ji dobře znáš :) Zasmála jsem se u šneka a ulity.
Artemis už hodnotili jiné odbornice a nechám to na nich :)
Mně se článek velice líbí a je velmi inspirativní! Napadá mě, že bychom obě mohly v budoucnu doplnit také to, které bohyně potřebuje který archetyp integrovat, aby byly spokojenější, vyrovnanější a úspěšnější v tom, po čem touží. Přidat více k té sebezáchraně.

4 Haily Haily | Web | 11. ledna 2015 v 15:55 | Reagovat

Tak, přečetla jsem tvůj článek i Zuzčin a nejvíce mě zaujala asi Athéna a Persefona. Z čistě mytologických bájí a pověstí je mi Athéna extrémně nesympatická, stejně tak Héra (u které to ani archetyp nezachránil), naopak jsem si nejvíc oblíbila Afroditu a Persefoné. Napíšete ještě něco o Afroditě? n_n

5 Kei-chan Kei-chan | 11. ledna 2015 v 18:23 | Reagovat

Haily: Jé díky!! Jsem ráda, že Tě to oslovilo. Štvalo mě, že nikde nejsou zdroje, aby si mohl každý udělat rychle přehled, tak se to těžko rozšiřovalo :D
Takže v Athéně ses našla?:) A v Persefoně částečně taky? Nebo Tě jenom zaujaly čistě teoreticky?
Afrodité máme samozřejmě taky v plánu :-) Jenom má vlastní skupinu, tak je taková třešnička na dortu :D
A z mužských archetypů preferuješ které?

Nielian: Děkuji sissy! ♥ Dobrý nápad! Můžeme to přihodit k té Afroditě, když už budeme rozepsané ;) Paní Artemida snad jednou napíše komentář, je to prostě Pčko.. :D

Veve: To je vlastně pravda! Jste domácnost plná panenských bohyň a Herma :D To zní jako dobrá společnost! Ty metafory jsem si popravdě ani neuvědomila a docela se podivila, když si je zmínila a po Tobě i Zuzka :-) Já si toho rozdělení pořádně všimla až po několikátém poslouchání přednášek, je toho prostě kvanta :-) Ale přijde mi teď taky dost podstatné vidět i ten celek.

6 Haily Haily | Web | 11. ledna 2015 v 21:23 | Reagovat

[4]: No, úplně si nejsem jistá, která by mi odpovídala nejvíce, ale rozhodně pro ty dvě mám pochopení, přijdou mi blízké. :) Potřebovala bych provést nějakou delší sebeanalýzu, ale zrovna "píšu" několik esejí, tak se do toho nechci pouštět. :D
Z Bohů, to je těžké. Kus svého přítele vidím asi v Apolonovi, ale i v Hádovi (haha...). :D Přijde mi ale OK tak většina, v několika z nich vidím své známé a vyjít by se s nimi asi dalo. :D Tedy až na Poseidona a Hefaista, ti mě úplně z popisu neoslovili.

7 Nielian Nielian | 12. ledna 2015 v 9:18 | Reagovat

Vrátila bych se ke svému komentáři: Asi ve zkouškovém člověk hloupne - chtěla jsem napsat, že u ostatních často váhám, ale napsala jsem, že váhám u sebe. Nechápu.
Haily: To je super, že tě to zaujalo :) Jinak Héra tak hrozná být vždycky nemusí :) Znáš nějakého Poseidona a Héfaista? My máme ve škole Héfaista a je dobrý. Můj přítel je částečně Poseidon a taky mám tu jeho stránku moc ráda - rád analyzuje lidi a hodně to usnadňuje nepochopení mezi námi, protože se hodně snaží mě pochopit. V realitě mi přišlo nejkomplikovanější vyjít s Diem, protože má sklony sklouznout k tomu, že má vždy pravdu, a lidi kolem jsou nekompetentní blbci. S Diem máš zkušenost?

8 Haily Haily | Web | 12. ledna 2015 v 12:59 | Reagovat

[7]: V Diovi vidím rysy svého táty (ale zas tak dobře se v tomhle nevyznám) :D Komplikované asi ano, ale ne nemožné. Abych demonstrovala příklad na svém otci, tak asi klíčem ke klidnému průběhu soužití rodiny je ho prostě znát - má vždycky pravdu (a ve skutečnosti tedy vůbec, ale do diskuzí se s ním pouštím(e) jen při serióznějších tématech), u diskuze si člověk taky musí pečlivě vybrat, jak mu svůj názor vyloží, aby to nebral jako osobní útok; vůbec je celkově strašně ješitný :D Na druhou stranu je ale velmi pracovitý a zajištění rodiny je pro něj priorita, takže fakt úplně nevím :D někdy více povolanější by mi s tímhle zařazováním měl pomoct :D
Já nemám moc ráda analyzující muže jako partnery, protože tuhle funkci odvádím já :D

9 ThozasCrich ThozasCrich | E-mail | 3. dubna 2018 v 10:28 | Reagovat

viagra dosage for bph register
http://rxviagracan.com - viagra for sale
  viagra pills cheap yabb
<a href="http://rxviagracan.com">viagra for sale
</a> - viagra generic no registered users and
viagra for females

10 Mazuelcrice Mazuelcrice | E-mail | 15. dubna 2018 v 15:34 | Reagovat

ticket viagra
http://viagrawithoutdoctorshop.com - viagra without a doctor prescription usa
  viagra 5mg canada it is currently
<a href="http://viagrawithoutdoctorshop.com">viagra without doctor prescription
</a> - cancer viagra
viagra for women blogs you are not logged in or you do not have permission to access this page. thi

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama